Pociski kumulacyjne i PPK
Moderator: Moderatorzy
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
W jednej z moich książek poruszono ciekawe zagadnienie- wpływ kawy na skuteczność PPK z systemem kierowania MCLOS- link
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Mam pytanie odnośnie aerodynamiki PPK. Otóż skoro tor lotu PPK jest mniej więcej poziomy względem podłożą, to jak się domyślam, stateczniki PPK wytwarzają siłę nośną. Podobnie domyślam się że kadłub pocisku, przy odpowiednim kącie natarcia, jest w stanie wytworzyć jakąś siłę nośną (choć mam wątpliwości czy w PPK kadłub faktycznie wytwarza istotną siłę nośną, biorąc pod uwagę że przynajmniej stare PPK, miały mizerną prędkość). Jednak gdzie wtedy znajduje się środek ciężkości pocisku względem punktu parcia? Czy w PPK, tak jak w zwykłych niekierowanych rakietach (pociski od katiuszy choćby), punkt parcia znajduje się za środkiem ciężkości pocisku? No i jeśli punkt parcia jest za środkiem ciężkości, to czy pocisk nie powinien mieć tendencji do kierowania wierzchołka w dół? To znaczy, jakby próbować podnieść pocisk za umieszczone z tyłu stateczniki, to przecież dziób powinien "pójść" w dół. No chyba że punkt parcia jest innym punktem niż punkt w którym skupia się siła nośna.
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Nie musi być siły nośnej. Wystarczy, że kierunek lotu nie jest poziomy, tylko nieco do góry. Jeśli w jednostce czasu ta składowa pionowa przesuwa pocisk o tyle do góry, ile w tym czasie by swobodnie spadł - to pocisk leci poziomo. Skąd ten "ukośny do góry" wektor prędkości się bierze - czy z pomocą siły nośnej czy bez to sprawa drugorzędna. Spokojnie da się to zrobić samym wektorem ciągu silnika. Z zastrzeżeniem, że nie ma czystych sytuacji i jeśli pocisk jest osiowo symetryczny a leci w stosunku do powietrza pod pewnym kątem, to jakaś prostopadła do jego osi siła musi się pojawić (jak akurat działa przeciwnie do ciążenia, to nazywa się ją nośną). Podobnie nawiasem latają samoloty naddźwiękowe, ponieważ profil skrzydeł takich samolotów, ze względu na minimalizację pola przekroju czołowego ze względu na opór, nie jest tradycyjnym, asymetrycznym "garbatym" profilem lotniczym z różną drogą opływu powietrza górą i dołem, tylko jest możliwie cienką, symetryczną "płytą" (a w zasadzie rombem).
ukłony...
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Ok, ciąg silnika też może stanowić ekwiwalent siły nośnej... jednak jak skończy się paliwo w silniku rakietowym, to PPK nadal leci- ergo, stateczniki tworzą siłę nośną. Zresztą, w jednej z moich książek o pociskach rakietowych (Rakiety i pociski kierowane, część II) pada wyraźnie termin skrzydła, w odniesieniu do powierzchni aerodynamicznych pocisku.
Przy czym mocno zastanawia mnie ten punkt parcia- jeśli punkt w którym przyłożona jest składowa siły nośnej i punkt parcia to ten sam punkt, a jednocześnie jeśli ten punkt jest za środkiem ciężkości, to wydaje mi się że pocisk powinien cały czas mieć tendencję do pikowania dziobem w dół. No chyba że coś mi się śle wydaje.
Przy czym mocno zastanawia mnie ten punkt parcia- jeśli punkt w którym przyłożona jest składowa siły nośnej i punkt parcia to ten sam punkt, a jednocześnie jeśli ten punkt jest za środkiem ciężkości, to wydaje mi się że pocisk powinien cały czas mieć tendencję do pikowania dziobem w dół. No chyba że coś mi się śle wydaje.
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Pocisk karabinowy też leci i w ogóle nie ma napędu. Jak rakieta ma podwójne stateczniki (canardy i ogonowe) albo stateczniki-skrzydła w okolicy środka ciężkości to może je wykorzystywać do latania, ale jak ma na ogonie, to użyje ich dokładnie odwrotnie na wywołanie siły ujemnej (parcie na ogon w dół), po to, żeby wykorzystać siłę nośną kadłuba. Z tym że na osiowo symetrycznym kadłubie (bryle obrotowej) siła będzie niewielka i okupiona dużym oporem. Ale co do zasady jest z tym tak jak z szybowcem - kosztem prędkości postępowej do pewnego momentu pilot może coraz bardziej zwiększać kąt natarcia zachowując pułap - aż za duży kąt natarcia zerwie strugi bądź za bardzo spadnie prędkość.
ukłony...
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
https://www.youtube.com/watch?v=JZ4UuYFyfog&t=0m20s ,AKMSN pisze: ↑3 września 2019, 16:52Mam pytanie odnośnie aerodynamiki PPK. Otóż skoro tor lotu PPK jest mniej więcej poziomy względem podłożą, to jak się domyślam, stateczniki PPK wytwarzają siłę nośną. Podobnie domyślam się że kadłub pocisku, przy odpowiednim kącie natarcia, jest w stanie wytworzyć jakąś siłę nośną (choć mam wątpliwości czy w PPK kadłub faktycznie wytwarza istotną siłę nośną, biorąc pod uwagę że przynajmniej stare PPK, miały mizerną prędkość).
https://www.youtube.com/watch?v=JZ4UuYFyfog&t=1m9s ,
http://www.youtube.com/watch?v=JZ4UuYFyfog&t=1m35s .
To nowoczesne, ukraińskie pociski z firmy Łucz.
Na bazie jednego z pocisków Łucza, RK-3 z zestawu Korsar, powstaje polski ppk Pirat.
Where do they put the bait?
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Tak się zastanawiając nad efektem Munroe czy jak mu tam było.Jeśli materiał wybuchowy ma to wgłębienie to w nim robi się nadciśnienie w czasie wybuchu to i musi być podciśnienie z drugiej strony ładunku nieprawdaż? Trudno mi sobie wyobrazić eksplozje która nie rozprzestrzenia się w każdym kierunku.Ale jeśli nie mam racji to da się zrobić wybuchowy odkurzacz?
Niechaj problemy naszych problemów będą naszymi radościami.
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem Twój wywód. Zakładając, że detonacja przebiega w materiale z jednakową prędkością, fala uderzeniowa będzie kształtowała się różnie dla różnych kształtów wybuchającego materiału. Fala rozprzestrzeniając się we wszystkich kierunkach będzie miała zbliżoną prędkość. Jej ewentualne "nadciśnienie" lokalne w porównaniu z innymi obszarami równie oddalonymi od powierzchni materiału wybuchowego wynika właśnie z kumulacji fal. Zagłębienie będzie skutkować taką kumulacją, nie widzę żadnych przesłanek do powstawania jakiegokolwiek podciśnienia.
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Prawdaż, po jednej stronie jest np. 40 atmosfer a po drugiej 35 - czyli jakby nie patrzeć panuje tam podciśnienie 5 atm.
ukłony...
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Co do lotu PPK z nosem zadartym do góry- rysunek z książki "Rakieta- wróg pancerza":
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
W sumie dopiero teraz zauważyłem- otóż lot z nosem zadartym do góry to powód dla którego Entac ma głowicę odchyloną od osi wzdłużnej broni:
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Dobrze rozumiem że z powyższego rysunku wynika że w pierwszym wypadku siła ciągu jest ujemna ( 1,5-2g) ?
Jeśli tak jest to raczej to błąd jest. Chyba że chodzi o kompensacje wysokości lotu na długości lotu...
Jeśli tak jest to raczej to błąd jest. Chyba że chodzi o kompensacje wysokości lotu na długości lotu...
Małymi krokami - wielkie cele osiagaj.
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Raczej od-do a nie minus. Natomiast ja tego i tak nie rozumiem, bo jak coś ma składową ciągu pionową 5 g to znaczy, że działa na to coś przyspieszenie 4x większe od ziemskiego skierowane ku górze, czyli po pierwszej sekundzie od wystrzelenia wznosi się to na 20 m, w drugiej na 80, w trzeciej na 180 itd - a to raczej powinno lecieć mniej więcej poziomo, więc przyspieszenie pionowe łączne od siły nośnej i składowej pionowej ciągu powinno być ok. 1g. Może to g znaczy co innego.
ukłony...
- waliza
- Site Admin
- Posty: 9674
- Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
- Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
- Kontakt:
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Ciekawe na ile na środek ciężkości i jego przesunięcie wpływa spalanie paliwa rakietowego? Znaczy jego ubytek. Paliwo to spora część wagi takiego pocisku.
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.
Re: Pociski kumulacyjne i PPK
Musi jak cholera, ale stateczność to poprawia (tyłek coraz lżejszy).
ukłony...