Pytanie o manometr.

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 9663
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Pytanie o manometr.

#1 Post autor: waliza » 3 października 2013, 19:10

Pytanie do lepiej wiedzacych. Mam reduktor propan/LPG zupelnie mi juz niepotrzebny bo jeszcze z PL i zupelnie inaczej sie tu butle przyłacza. O taki :
Obrazek

O ile wiem to każdy manometr ma dzis taka sama budowe. Znaczy te najpopularniejsze to sa z rurką Bourdona. Pytanie czy moge tego manometru uzyc do wody pitnej? Na tarczy manometru jest skreslona olejarka czyli , że nie stosowac do oleju? Dlaczego? Manometr sie nie nadaje czy chodzi o to , że przy spawaniu gazami z tlenem i kontakcie z olejem moze byc bum?
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
Okruch
Posty: 1550
Rejestracja: 20 listopada 2009, 13:33
Lokalizacja: Tarnów, Małopolska

Re: Pytanie o manometr.

#2 Post autor: Okruch » 3 października 2013, 19:38

Może chodzi o to, żeby nie smarować manometru? Może to wpłynąć na funkcjonowanie, i - może - wytworzyć się mieszanina, jak w dieselu?
Dziesiątek
Okruch

Awatar użytkownika
maziek
Posty: 9186
Rejestracja: 9 września 2006, 22:46

Re: Pytanie o manometr.

#3 Post autor: maziek » 3 października 2013, 20:05

Też mi się wydaje, że to oznacza, żeby nie oliwić manometru. I może nie, że coś złego się stanie, tylko że po prostu nie wymaga. Poza tym może mieć jakieś nieolejoodporne uszczelki gdzieś.
ukłony...

LARPAK
Posty: 817
Rejestracja: 29 sierpnia 2011, 16:44

Re: Pytanie o manometr.

#4 Post autor: LARPAK » 3 października 2013, 21:35

Wiem że, manometry do tlenu należy chronić przed zabrudzeniem: smarem, olejem lub innym tłuszczem.
Przekreślona olejarka to symbolizuje. Kiedyś chyba był napis "Chronić przed olejem",
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... p=12805165
Specjalne zastosowania:
Manometry do tlenu:
Tylko manometry oznaczone jako odtłuszczone do tlenu i z napisem „tlen” oraz symbolem oliwiarki na podzielni mogą być stosowane do tego gazu i muszą posiadać zabezpieczenie przeciwwybuchowe.
Manometry do acetylenu:
http://manometr.pl/bez-kategorii/montaz ... anometrow/

Po wpisaniu w google "przekreślony symbol oliwiarki na manometrze":
Czysty tlen powoduje wybuchowe spalanie oleju, tłuszczu, gliceryny i in. substancji, zwłaszcza gdy są one mocno rozdrobnione. Przyczyną pożaru były nawet tłuste palce, niedokładnie wytarte po śniadaniu.
Wynika z tego, że butle, reduktory i węże do tlenu muszą być wolne od tłuszczu, smarów czy olejów. Nie bez powodu napis znajdujący się na reduktorach do butli olejowych głosi: „Chronić przed smarami i olejami”. To samo oznacza przekreślony symbol oliwiarki. Zardzewiały gwint nakrętki jest chyba mniejszym złem niż pożar czy wręcz wybuch.
http://www.dachy.info.pl/przeglad/jak-b ... i-na-gaz-/
.22 LR, .22 MAGNUM, .25 AUTO, .38 SPECIAL, 9 x 18 mm MAKAROW, 9 x 19 mm PARA, 7,62 x 25 mm, .222 REM, 7,62 x 39 mm, 7,62 x 54R, 12 GA

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 9663
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: Pytanie o manometr.

#5 Post autor: waliza » 3 października 2013, 21:37

Tak, tak juz wiem. to z elektrody to tez ja zalozylem. Dzieki wszystkim za info ide konstruowac sprzet z tym manometrem :wink:
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

dexter 1990
Posty: 3726
Rejestracja: 6 lutego 2005, 21:23

Re: Pytanie o manometr.

#6 Post autor: dexter 1990 » 4 października 2013, 00:33

Ponadto niektóre sprzęty pneumatyczne NIE MOGĄ być smarowane bo przestają działać np niektóre elektrozawory. Zwyczajnie, nasmarujesz- nie działa.

Awatar użytkownika
maziek
Posty: 9186
Rejestracja: 9 września 2006, 22:46

Re: Pytanie o manometr.

#7 Post autor: maziek » 4 października 2013, 07:40

Tlenowe manometry to w ogóle inna klasa, mój funfel nurek ma to podchodzi z pewnym nabożeństwem - no może przesada, ale zupełnie inna para kaloszy.
ukłony...

dexter 1990
Posty: 3726
Rejestracja: 6 lutego 2005, 21:23

Re: Pytanie o manometr.

#8 Post autor: dexter 1990 » 4 października 2013, 17:28

Tyczy się to również samych reduktorów? nie zauważyłem na laborkach, aby jakoś szczególnie różniły się reduktory do azotu, dwutlenku węgla i tlenu, ciekawe.

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 9663
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: Pytanie o manometr.

#9 Post autor: waliza » 4 października 2013, 18:09

Tlen jest o tyle wyjatkowy, że nie lubi tluszczu bo robi bum , to raz, dwa, że butle/redukotry pracuja na wysokich cisnieniach - 200 albo 300 bar. Azot to nie wiem na ile ładuja ale na pewno mniej niz tlen. CO2 to jakos 55 bar.

Btw manometr pacuje jak zloto. Jeszcze tylko wypruje manometry z reduktora tlenowego. Wiedzialem, że warto te graty trzymac bo predzej czy pozniej sie przydadza :) .
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
maziek
Posty: 9186
Rejestracja: 9 września 2006, 22:46

Re: Pytanie o manometr.

#10 Post autor: maziek » 4 października 2013, 18:27

Dex wg mego kolegi do tlenu to jest wszystko inne ze względu na reaktywność (uszczelki itd.) a nie jest butla (i osprzęt) techniczna tylko medyczna. Nie wiem, czy sama budowa reduktora czymś się różni od "technicznego", ale odpowiada innym normom. Umożliwia podawanie w litrach na minutę (szklany słupek z kulką). W każdym bądź razie nie nabiją Ci tlenu do zwykłej butli (takiej na powietrze).
ukłony...

ODPOWIEDZ