AK-47

Broń współczesna

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
ss100
Posty: 1509
Rejestracja: 7 marca 2006, 19:06

Re: AK-47

#46 Post autor: ss100 » 26 lutego 2019, 17:55

waliza pisze:
25 lutego 2019, 22:40
A ci szturmowcy to sie z pierwszej swiatowej przypadkiem nie wzieli?
Z pierwszej oczywiście, nawet kult pewien był - dlatego tym w tabaczkowych ubrankach też się spodobło.

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#47 Post autor: AKMSN » 27 lutego 2019, 18:24

Swoją drogą, swego czasu zastanawiałem się nad kolorami smug pocisków smugowych (link) no i doszedłem do wniosku że popularna na zachodzie opinia, jakoby w bloku wschodnim dominowały zielone smugi, jest nie do końca zgodna z rzeczywistością. Brakowało mi jednak jakiegoś "mocnego akcentu". Jakiejś (przykładowo) polskiej instrukcji obsługi z czasów PRL z tekstem "pocisk pozostawia smugę koloru czerwonego". Właśnie znalazłem! W polskiej instrukcji obsługi do karabinka Kałasznikowa (instrukcja z 1961 roku, więc broń nazywana jest "pmK") istnieje wzmianka zgodnie z którą pocisk przeciwpancerno-zapalający pozostawia smugę koloru czerwonego!
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 8634
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: AK-47

#48 Post autor: waliza » 27 lutego 2019, 21:11

O ile pamiętam to zawsze smugi były czerwone lub pomarańczowo- czerwone. Może ten zielony to wziął się od koloru pocisku? Myśleli, że to co na pocisku to kolor smugi? Wszystkie smugowe, które rozprułem i podpalałem "stacjonarnie" były dalekie od zieleni w każdym razie.
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#49 Post autor: AKMSN » 28 lutego 2019, 06:28

No właśnie o to mi chodzi- w czasach internetowych, w anglojęzycznych źródłach/dyskusjach, ciągle przewija się teza że UW stosował zielone smugi. A wczasach przedinternetowych w starych grach komputerowych żołnierze używający radzieckiej broni strzelali zielonymi smugami. Podczas gdy wszyscy znani mi ludzie którzy mieli do czynienia z używaną u nas amunicją smugową, wspominają smugi czerwone.
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

Awatar użytkownika
Razorblade1967
Posty: 2409
Rejestracja: 2 sierpnia 2008, 21:32

Re: AK-47

#50 Post autor: Razorblade1967 » 28 lutego 2019, 21:34

A czy czasami kwestia zielonego koloru smugacza oprócz tego, że mylono kolor oznaczenia pocisku smugowego z kolorem "smugi" - nie wziął się z lotnictwa? O ile mnie pamięć nie myli to w amunicji stosowanej do Szkasów (inna, choć w kalibrze 7,62 mm x 54R - bo specjalnie oznaczana, normalna nie mogła funkcjonować w tych km-ach o dużej szybkostrzelności) - smuga była właśnie zielona. Chodziło o rozróżnienie jej od pocisków smugowych z działek Szwak, B-20 czy Wja oraz NS-37 - które miały smugi czerwone. Pociski smugowe do wkm UB miały białą smugę, a działek NS-45 - żółtą. W przypadku używania różnych typów uzbrojenia w samolotach pilot mógł rozróżnić tory pocisków z poszczególnych broni pokładowych (miały inną balistykę).

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#51 Post autor: AKMSN » 1 marca 2019, 18:36

W mojej ocenie lotnictwo chyba nie było istotnym powodem powszechnego na zachodzie przekonania że UW używał zielonych smug- SzKAS to raczej broń która w okresie zimnej wojny już wymierała. Jestem zdania że tutaj chodziło o dwa zagadnienia:

-Być może niektóre pociski używane w UW faktycznie pozostawiały smugę biało-jasnozieloną (pisał o tym Speedy).

-Dodajmy do tego zielony kolor stosowany jako oznaczenie pocisków smugowych i mamy tezę jak to rzekomo (prawie) wszystkie pociski w UW pozostawiały zieloną smugę.

Taka dyskusja na pewnym forum anglojęzycznym: link


Dodam że w starych grach komputerowych Sowieci strzelali na zielono (Armored Fist 2 na przykład).
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

Awatar użytkownika
Razorblade1967
Posty: 2409
Rejestracja: 2 sierpnia 2008, 21:32

Re: AK-47

#52 Post autor: Razorblade1967 » 2 marca 2019, 09:50

AKMSN pisze:
1 marca 2019, 18:36
W mojej ocenie lotnictwo chyba nie było istotnym powodem powszechnego na zachodzie przekonania że UW używał zielonych smug- SzKAS to raczej broń która w okresie zimnej wojny już wymierała. Jestem zdania że tutaj chodziło o dwa zagadnienia:

-Być może niektóre pociski używane w UW faktycznie pozostawiały smugę biało-jasnozieloną (pisał o tym Speedy).
Być też może, że po wycofaniu Szkasów (a raczej samolotów z tym uzbrojeniem) - zapasy amunicji do nich zostały w jakiś sposób zużyte. Przecież o ile do Szkas nie mógł funkcjonować na amunicji "lądowej", to odwrotnie jak najbardziej. Czy aby podczas wspierania "ludów" walczących "o wolność i demokrację" nie "wypchnięto" jakiś starych zapasów amunicji lotniczej?

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 8634
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: AK-47

#53 Post autor: waliza » 2 marca 2019, 15:51

A to nie było tak, że szkasowa amunicja była dużo mocniejsza? Szkas na zwykłej by nie działał ale by to przeżył , natomiast szkasowej pod żadnym pozorem nie wolno było używać w broni recznęj. Stąd dodatkowe oznakowanie naboi do szkasa?
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 8634
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: AK-47

#54 Post autor: waliza » 2 marca 2019, 16:25

Sam się wyedytuje. Szkasowe mogły być w zwykłej użyte. Pamięć to jednak zawodna jest. Pokopałem ciut i nawet 2 lata temu sam o tym pisałem :)
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#55 Post autor: AKMSN » 4 marca 2019, 17:32

Znalazłem też wzmianki o czerwonym kolorze smugi w instrukcji obsługi do PKMZ-2 (ZPU-2). link
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

krzychu22lr
Posty: 40
Rejestracja: 10 maja 2018, 22:22

Re: AK-47

#56 Post autor: krzychu22lr » 15 marca 2019, 19:44

Razorblade1967 pisze:
25 lutego 2019, 20:58
A potem AK-48...
Jeszcze rok temu napisałbym również AK-48, ale odbyłem w międzyczasie pogawędkę z towarzyszem ze wschodu, który stwierdził, że najnowsza prawda czasu i ekranu uznaje, że w serii przedprodukcyjnej karabinków Kałasznikowa z 1948 roku były jednak karabinki AK-47. Spodziewam się, że źródłem tych rewelacji są materiały wideo autorstwa Władymira Onokoja, rzecznika prasowego Koncernu Kałasznikow. Cóż, niechaj im będzie. Za parę lat pewnie sami zaczną nazywać AK-47 każdy karabinek, który ma drewnianą kolbę, magazynek i został wyprodukowany w ZSRR. :D
AKMSN pisze:
27 lutego 2019, 18:24
Swoją drogą, swego czasu zastanawiałem się nad kolorami smug pocisków smugowych (link)
No proszę, też się nad tym zastanawiałem i też przyczyną tej konfuzji był nieśmiertelny Flashpoint! Dobrze znać prawidłową odpowiedź. (swoją drogą Corran, choć sam OFP-a modował, to jednak źle pamiętał, bo smugi w oryginale były. Oczywiście dla ludzi radzieckich zielone!)

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#57 Post autor: AKMSN » 15 marca 2019, 19:49

Co do kolorów smug- mam potwierdzenie od Stefana Kotscha (autora strony kotsch88) że w NRD używano smug czerwonych. Udało mi się też skontaktować z pewnym Węgrem, który służył w węgierskich siłach zbrojnych jeszcze za "komuny"- też potwierdza że żadnych zielonych smug nie było. Ergo, UW używał czerwonych smug. Taki link do mojego bloga: link

No i cytat Stefana Kotscha:
Stefan Kotsch pisze:Oh, trudne pytanie po tak długim czasie. Jednak zdecydowanie nie były zielone. 7,62 mm i 5,45 mm z AK miały czerwone smugacze. To samo odnośnie amunicji 7,62 mm do PKT i 12,7 mm. 14,5 mm z 2Ch35 do armaty 125 mm również były czerwone. Może niektóre partie były nieco czerwonawe w kierunku żółtego. Jednak podstawowy kolor był prawdopodobnie całkiem czerwony. Zielony- nigdy."


Swoją drogą, znalazłem taką dyskusję (link) i jeden z dyskutantów stwierdził że skoro pociski smugowe w UW miały zielony wierzchołek, to pewnie było to powiązane z zielonym kolorem smugi. Co potwierdza teorię że na zachodzie przynajmniej część osób myślała na zasadzie "no, skoro wierzchołek pomalowali na zielono, to pewnie pocisk tworzy zieloną smugę".
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

Awatar użytkownika
waliza
Site Admin
Posty: 8634
Rejestracja: 30 marca 2004, 21:28
Lokalizacja: Teneryfa, albo inna wyspa z taka samą flagą
Kontakt:

Re: AK-47

#58 Post autor: waliza » 15 marca 2019, 21:04

Łatwo to chyba sprawdzić? Dorwać jeden nabój smugowy. Wudłubac pocisk i podpalić. Ja tak robiłem tylko to było w epoce "przedkomórkowej" gdzie kamera była montowana we wszystkim. Filmk wrzucić tu i po sprawie.
nie chcę mieć racji, szukam prawdy/ Baikal 27/ Weatherby PA08/ Hatsan Escort Magnum.

Awatar użytkownika
Razorblade1967
Posty: 2409
Rejestracja: 2 sierpnia 2008, 21:32

Re: AK-47

#59 Post autor: Razorblade1967 » 16 marca 2019, 10:38

krzychu22lr pisze:
15 marca 2019, 19:44
Jeszcze rok temu napisałbym również AK-48, ale odbyłem w międzyczasie pogawędkę z towarzyszem ze wschodu, który stwierdził, że najnowsza prawda czasu i ekranu uznaje, że w serii przedprodukcyjnej karabinków Kałasznikowa z 1948 roku były jednak karabinki AK-47.
A temu akurat nie zaprzeczam... faktycznie ostatnio wiele wskazuje, że oprócz prototypów AK-47 z numerami była również jakaś partia broni przeznaczona do testów w szerszym zakresie niż tylko badania prototypów i że faktycznie była oznaczona tak jak prototypy czyli AK-47. Jednak bronią, która była podstawą do przyjęcia do uzbrojenia były prototypy AK-48 nr 1 i AK-48 nr 2. Zresztą i tak to jeszcze nie było to co znany nam potem AK, a zmiany w broni następowały jeszcze w toku produkcji seryjnej.
krzychu22lr pisze:
15 marca 2019, 19:44
No proszę, też się nad tym zastanawiałem i też przyczyną tej konfuzji był nieśmiertelny Flashpoint! Dobrze znać prawidłową odpowiedź. (swoją drogą Corran, choć sam OFP-a modował, to jednak źle pamiętał, bo smugi w oryginale były. Oczywiście dla ludzi radzieckich zielone!)
Przyznam, że już niewiele z OFP pamiętam, ale akurat w grach różne kolory smug (niekoniecznie odpowiadające tym w realu) mogą być celowym zabiegiem.

Awatar użytkownika
AKMSN
Posty: 2308
Rejestracja: 29 maja 2007, 21:35
Kontakt:

Re: AK-47

#60 Post autor: AKMSN » 17 marca 2019, 19:10

Artykuł o AKMSU (skrócony AKMS do naboju 7,62x39 mm). Okazuje się że ta broń... nie występowała jako masowo produkowany produkt radziecki. Co już kiedyś podejrzewałem (a chyba nawet o tym pisałem na tym forum).

link
Jeśli interesujesz się uzbrojeniem wejdź na Milimoto

ODPOWIEDZ