Co to jest "gas-ram"?
Moderator: Moderatorzy
Co to jest "gas-ram"?
Witam!
Próbowałem znaleźć na forum, ale nie było więc pytam: Co to jest i jak działa "gas-ram" występujący np w wiatrówkach HW-90 i Theoben Ewolutio.
Pozdrowienia!
P.S. Serdeczne życzenia świąteczne dla wszystkich "postrzelonych"!
Próbowałem znaleźć na forum, ale nie było więc pytam: Co to jest i jak działa "gas-ram" występujący np w wiatrówkach HW-90 i Theoben Ewolutio.
Pozdrowienia!
P.S. Serdeczne życzenia świąteczne dla wszystkich "postrzelonych"!
JESTEM LENIWY!
Ale się staram.
Ale się staram.
-
- Posty: 3726
- Rejestracja: 6 lutego 2005, 21:23
Re: Co to jest "gas-ram"?
Spreżyna gazowa. Coś jakby "strzykawka" zatkana palcem. Bawiłeś się tak kiedyś z nudów?
Re: Co to jest "gas-ram"?
Witam!
A jakie zalety w porównaniu do zwykłej sprężyny? Bo dokładność wykonania czyli cena musi być dużo większa. I czy to jest zamiast sprężyny czy oprócz?
Pozdrawiam.
A jakie zalety w porównaniu do zwykłej sprężyny? Bo dokładność wykonania czyli cena musi być dużo większa. I czy to jest zamiast sprężyny czy oprócz?
Pozdrawiam.
JESTEM LENIWY!
Ale się staram.
Ale się staram.
-
- Posty: 3726
- Rejestracja: 6 lutego 2005, 21:23
Re: Co to jest "gas-ram"?
Zamiast. Zalety? Regulacja mocy przez zmianę ciśnienia wewnątrz, zero "brzdęęęęęęk" po strzale, konserwacja sprowadzona do minimum, superancka kultura pracy i tak dalej i tak dalej.
Re: Co to jest "gas-ram"?
Jest to rodzaj siłownika pneumatycznego. Bardzo podobne (różnice w budowie wewnętrznej) masz przy klapach "kombiaków" czy "hatchbacków".
Praca jest bardziej "kulturna" niż prostackiej sprężyny, i jak wspomniał kolega wcześniej - można regulować jego siłę. Również odporność na uszkodzenia jest nieco wyższa.
Właściwie to są dwa systemy - wcześniejszy Gas-strut bez regulacji i niemożliwy do demontażu oraz nowszy - gas-ram.
Praca jest bardziej "kulturna" niż prostackiej sprężyny, i jak wspomniał kolega wcześniej - można regulować jego siłę. Również odporność na uszkodzenia jest nieco wyższa.
Właściwie to są dwa systemy - wcześniejszy Gas-strut bez regulacji i niemożliwy do demontażu oraz nowszy - gas-ram.
IŻ38, Hatsan 55, CPS, Crosman 3576.
Kliknij, ja zarobię punkty, a tobie może się spodoba.
http://pl.desert-operations.com/?recruiter=e76b
Kliknij, ja zarobię punkty, a tobie może się spodoba.
http://pl.desert-operations.com/?recruiter=e76b
-
- Posty: 109
- Rejestracja: 6 listopada 2012, 15:27
Re: Co to jest "gas-ram"?
Jako że posiadałem wiatrówkę z gas-ram-em - HW90 a obecnie cieszy się nią kolega czuję się w obowiązku napisać o jeszcze dwóch aspektach o które to umknęły kolegom. Pierwszym aspektem jest pewna paskudna cech metalowych sprężyn a mianowicie to że z czasem miękną a nawet potrafią pękać. Przeciętnie przyjmuje się że trwałość sprężyny metalowej to ok 5000strzałów. W przypadku mocnej wiatrówki sprężynowej FAC Webley Patryot jest to ok.3000strzałów. Po przekroczeniu tej liczby sprężyna mocno mięknie i spada energia strzałów. W wiatrówkach z sprężynami gazowymi nie ma tego problemu. tam po prostu nie mo co zmięknąć. Przecież zwykłe powietrze nie zmięknie. W książce pt. "Nowoczesne wiatrówki" czytałem że są znane egzęplarze wiatrówek z sprężynami gazowymi z których oddano ponad 100 000strzałów i nadal działają. Jedyną rzeczą jaka tam morze się zużyć to dwa gumowe o-ringi no i ewentualnie z czasem po wielu, wielu latach może się zestarzeć guma w wentylku do napełniania sprężyny. Jednakże są to ogólnie dostępne elementy których łączny koszt nie przekroczy 5zł a ich wymiana może być konieczna nie wcześniej niż po kilkudziesięciu latach więc można przyjąć że ten mechanizm jest praktycznie bezobsługowy.
Kolejną zaletą wynikającą niejako z tej pierwszej jest to że wiatrówkę z sprężyną gazową można trzymać zabezpieczoną z naciągniętą sprężyną przez dowolnie długi czas. Niestety takie postępowanie w przypadku wiatrówki z zwykłą sprężyna metalową skutkuje drastycznym spadkiem jej żywotności i bardzo szybkim zmięknięciem. Powodowało to że w czasie polowania z taką wiatrówką sprężynę należało naciągać na chwilę przed oddaniem strzału. Jak wiadomo na polowaniu jest to bardzo kłopotliwe. W przypadku wiatrówki z sprężyną gazową można ją naciągać przed rozpoczęciem polowania i zwolnić dopiero po jego zakończeniu. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.
Drugą zaletą jaką posiadają wiatrówki z gas-ram-em jest to że wewnątrz tłoka i tłoczyska jest wolna przestrzeń w której umieszczono prosty "system antyodskokowy tłoka" w postaci specjalnego ciężarka z otworkiem w środku osadzonego na dwóch o-ringach. Przeciwdziała on "odbiciu" się tłoka od poduszki powietrznej powstającej na dnie cylindra tłoka i pozwala uzyskać kilka Dżuli więcej z tej samej pojemności komory cylindra i przy tej samej sile naciągu. Nie znam żadnej konstrukcji wiatrówki z zwykłą sprężyną wyposażonej w podobny "system".
Kolejną zaletą wynikającą niejako z tej pierwszej jest to że wiatrówkę z sprężyną gazową można trzymać zabezpieczoną z naciągniętą sprężyną przez dowolnie długi czas. Niestety takie postępowanie w przypadku wiatrówki z zwykłą sprężyna metalową skutkuje drastycznym spadkiem jej żywotności i bardzo szybkim zmięknięciem. Powodowało to że w czasie polowania z taką wiatrówką sprężynę należało naciągać na chwilę przed oddaniem strzału. Jak wiadomo na polowaniu jest to bardzo kłopotliwe. W przypadku wiatrówki z sprężyną gazową można ją naciągać przed rozpoczęciem polowania i zwolnić dopiero po jego zakończeniu. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.
Drugą zaletą jaką posiadają wiatrówki z gas-ram-em jest to że wewnątrz tłoka i tłoczyska jest wolna przestrzeń w której umieszczono prosty "system antyodskokowy tłoka" w postaci specjalnego ciężarka z otworkiem w środku osadzonego na dwóch o-ringach. Przeciwdziała on "odbiciu" się tłoka od poduszki powietrznej powstającej na dnie cylindra tłoka i pozwala uzyskać kilka Dżuli więcej z tej samej pojemności komory cylindra i przy tej samej sile naciągu. Nie znam żadnej konstrukcji wiatrówki z zwykłą sprężyną wyposażonej w podobny "system".
Re: Co to jest "gas-ram"?
Nie sądzę że czas, w jakim sprężyna pozostawałaby ściśnięta podczas polowania miałby wpływ na jej żywotność. Co innego pozostawienie wiatrówki w gotowości do strzału na parę dni/tygodni, ale to ze względów bezpieczeństwa jest niedopuszczalne i karygodne...
Dziesiątek
Okruch
Okruch
-
- Posty: 109
- Rejestracja: 6 listopada 2012, 15:27
Re: Co to jest "gas-ram"?
No wiesz drogi Kolego takie polowanie potrafi trwać kilka godzin i wierz mi że ten czas nie pozostaje bez wpływu na sprężynę. Jest to zagadnienie szczególnie istotne w konstrukcjach w których sprężyna jest szczególnie wysilona w rodzaju Webley Patryot czy Hatsan 125/135. Duże znaczenie ma tu również sama sprężyna, przkruj drutu, materiał, gatunek stali itp. itd.
Co do bezpieczeństwa zgadzam się z Tobą w 100% i uważam że takie postępowanie to proszenie się o wypadek. Tym bardziej nie zachęcam do trzymania jakiejkolwiek wiatrówki z napiętą sprężyną (nie ważne czy to gazową czy zwykłą) czy zbijakiem zaworu. Wskazałem tylko że jest taka możliwość i nie wpływa ona na siłę sprężyny. Pozdrawiam!
Co do bezpieczeństwa zgadzam się z Tobą w 100% i uważam że takie postępowanie to proszenie się o wypadek. Tym bardziej nie zachęcam do trzymania jakiejkolwiek wiatrówki z napiętą sprężyną (nie ważne czy to gazową czy zwykłą) czy zbijakiem zaworu. Wskazałem tylko że jest taka możliwość i nie wpływa ona na siłę sprężyny. Pozdrawiam!