
Jak na razie wychodzi na to że Leclerc ma w sumie coś w rodzaju turbiny gazowej pełniącej rolę turbosprężarki.
Moderator: Moderatorzy
Wychodzi chyba na to że nie tylko Stridsvagn 103, T-80 i Abrams mają turbiny gazowe, ale też w sumie Leclerc. Choć oczywiście turbina gazowa (czy tam pseudo turbina gazowa) Leclerca to co innego niż rozwiązanie z T-80 bądź Abramsa.The main advantage of the Hyperbar engine seems to be the comparatively high power density of the diesel engine (in other words, a much smaller volume for the same nominal power output). The Leclerc has about the same combat mass as a Leo 2A4, but one pair of roadwheels less as the hull could be made one meter shorter than the Leo 2. Significant disadvantages are
1) the about doubled fuel consumption in comparison to a conventional turbo diesel (in the Swedish tank trials 1994 it was 720 liters/100km for the Leo 2, 1380 l/100km for the Leclerc, and 1478 l/100km for the Abrams), and
2) the narrower RPM band where the engine can be operated with near-optimal torque
Swoją drogą, tak patrzę na okładkę książki Elastyczność tłokowych silników spalinowych, patrzę na okładkę książki Pancerze - budowa, projektowanie i badanie, po czym dochodzę do wniosku że twórcy okładek polskich książek specjalistycznych chyba lubią czcionkę Comic Sans.Innym sposobem doskonalenie systemu doładowania jest doładowanie Hyperbar. Polega ono na zastosowaniu wysoko wydajnej wytwornicy spalin, które to wraz ze spalinami uchodzącymi z cylindrów silnika są doprowadzone do turbiny doładowującej turbosprężarki. Umożliwia to zasilanie turbiny strumieniem energii ciśnienia, wystarczającym do wysokiego doładowania silnika wysokoprężnego, zwłaszcza w obszarze małych prędkości obrotowych, co jest niemożliwe przy tradycyjnym turbodoładowaniu.